Shock Cub on malliston uusin tulokas jossa on käytetty hyväksi 18 vuoden ja satojen valmistettujen koneiden mukanaan tuoma kokemus. Lopputuloksena on malliston teknisesti edistynein versio, jossa puskalentämiseen tarvittavat ominaisuudet on viety seuraavalle tasolle. Ehkä vielä pidemmällekin.
Koska puskalentäminen ei ole Euroopassa vielä kovin yleistä, kokemukset maastossa lentämisestä on haettu Alaskasta jossa lajilla on pitkät perinteet. Alaskassa järjestetään jopa vuosittain STOL- kilpailuja, joissa tarkoituksena on lähteä lentoon ja laskeutua mahdollisimman lyhyelle matkalle. Puskalentämisen kannalta tärkeää on että lentokoneella pystyy lentämään hitaasti, mielellään ilman minkäänlaisia ongelmia ohjattavuudessa tai hallittavuudessa. Myös hyvä nousukyky on tärkeää, samoin riittävä vastus että laskeutuminen voidaan tehdä esteiden yli jyrkällä kulmalla. Suuri matkanopeus ei ole relevanttia tässä lajissa.
RUNKO
Shock Cubin runko on kehitetty Cub-S:n pohjalta vahvistamalla ja suurentamalla runkoa. Ohjaamon korkeutta on kasvatettu useilla senteillä parantamaan ergonomiaa ja ohjaamoon pääsyä pidemmillekin piloteille. Korkeusperäsimen ja sivuperäsimen kokoa on kasvatettu jotta ohjaimissa riittää tehoa hitailla nopeuksillakin. Trimmattavan korkeusvakaajan liikealuetta on laajennettu vastaamaan uuden Hyper STOL- siiven nopeusaluetta. Lisävarustelistalta löytyy painoa pienentäviä optioita, hiilikuituinen mittaritaulu ja lattiapaneelit sekä Kevlar- vahvisteiset istuimet.


LASKUTELINE
Laskuteline on suunniteltu täysin uusiksi, vahvistettu ja varustettu iskunvaimentimilla. Laskuteline kestää rajuakin käsittelyä, pudotuskokeissa on testattu pudotusta 1,2m korkeudelta 1000kg kuormalla. Rakenne kestää tämän ilman muodonmuutoksia. Laskutelinettä on myös siirretty eteenpäin, tämä pienentää nokilleen menon riskiä reippaassa jarrutuksessa. Telineen paino on kuitenkin vain 4kg suurempi Cub S:n telineeseen verrattuna.
SIIPI
Siipi on myös uutta designia ja tätä käyttöä varten räätälöidyllä Hyper STOL- siipiprofiililla mahdollistamassa Shock Cubin hidaslento-ominaisuudet. Siiven kantava rakenne kestää hyvin kuormitusta; kuormituskokeissa on testattu 700kg painoa 6G:n kuormituksella, ilman pysyvää muodonmuutosta. Siiven kiinnitystä runkoon on kehitetty ja parannettu aiemmista malleista. Siiven kärki on muotoiltu optimoimaan nostovoimaa ja parantamaan siivekkeiden tehoa alhaisilla nopeuksilla.
Double slotted- laskusiivekkeiden pinta-ala on 70% suurempi kuin perusmalleissa. Tällä saadaan lisättyä nostovoimakerrointa ja lyhennettyä laskumatkaa. Polttoainesäiliö on mahdollista saada (lisävarusteena) 110 litran tilavuudella. Lisävarusteena on saatavissa hiilikuituiset solakot, nämä kasvattavat kokonaispainoa alle 5kg mutta parantavat hidaslento-ominaisuuksia entisestään. Matkalentonopeutta solakot pienentävät vain noin 5km/h. Solakoiden avulla laskeutuminen on mahdollista tehdä nokka korkealla ja todella pienellä nopeudella. Kohtuullisessa vastatuulessa laskeutuminen on mahdollista tehdä käytännössä paikoilleen.



Turvallisuus
Hyvien hidaslento-ominaisuuksien ansiosta kone on helposti hallittavissa eikä sakkaa helposti. Itse asiassa sakkaukseen joutuminen edellyttää niin luonnotonta lentoasentoa ettei sitä voi ainakaan kovin helposti vahingossa sakata. Luja rakenne, kestävä laskuteline ja suuret renkaat mahdollistavat kovakouraisenkin laskeutumisen mikäli tilaa ei ole liiaksi.
Lisävarusteena on saatavilla myös ballistinen pelastusvarjojärjestelmä.
Tekniset tiedot
MOOTTORI | Rotax 912 ULS 100hp |
POLTTOAINEMÄÄRÄ | 68lt (18 Gallons - Optional 30 Gallons) |
POTKURI | Kaksilapainen, puupotkuri 183cm (72") |
Suorituskyky
VNE (SOLAKOILLA) | 185 km/h (115 mph) |
MAX VAAKALENTONOPEUS (SOLAKOILLA) | 180 kmh ( 112 mph) |
MATKANOPEUS 75% | 145 km/h (90 mph) |
NOUSUKYKY | 5 mt/s ( 1.000 ft/m) |
MINIMI LENTONOPEUS LAIPOILLA(MTOW) | 37 km/h (23 mph) |
MINIMI LENTONOPEUS LAIPOILLA (YKSIN) | 29 km/h (18 mph) |
LAKIKORKEUS | > 4800 m (15.750 ft) |
TOIMINTASÄDE 65% | 560 km (348 Nm) |
LENTOONLÄHTÖMATKA (YKSIN) | < 35 m ( 115 ft) |
LENTOONLÄHTÖMATKA (MTOW) | 57 m (188 ft) |
LASKUMATKA (YKSIN) | < 18 m (58 ft) |
LASKUMATKA (MTOW) | < 35 m (115 ft) |
Painot
MTOW | 600 kg |
TYHJÄPAINO (LIGHT WEIGHT-OPTIO) | from 339 kg (745 lbs) |
KUORMATTAVUUS | up to 286 kg (629 lb) |
MAX SIIPIKUORMA (600KG MTOW) | 40 kg/mq (8.2 lb/sqft) |
KUORMITUSKERROIN | +6 -3 (testattu 680kg MTOW/ 1500 lbs) |
Mitat
|